Globalna sieć to dzisiaj okno na świat. Okno, dzięki któremu nawet najmniejszy biznes może zostać zauważony przez setki potencjalnych klientów. Internet daje szansę na znalezienie rynków zbytu, pozwala w łatwy sposób docierać do kontrahentów i wpływać na decyzje nabywców.
Reklama dźwignią handlu
Reklama nigdy nie była tak dostępna jak obecnie za sprawą naszej obecności w sieci. Warto zaznaczyć, że nie trzeba na to wydawać gigantycznych pieniędzy. Wystarczy skonstruować swoją stronę internetową, czy fanpage w mediach społecznościowych. A potem systematycznie zabiegać o jej propagowanie wśród wielomilionowej rzeszy użytkowników. O tym, że to działa przekonała się pani Hanna, która od dwóch lat uprawia pod Wieluniem lawendę.
– Gdyby nie sieć, mój biznes skazany byłby zapewne na niebyt. Internetowa promocja dotyczy również obszaru social media. Tylko na Facebooku mój fanpage ma ponad 2 tys. polubień. Na tę liczbę składają się w nikłym stopniu moi faktyczni znajomi, to w większości fani lawendy, moi potencjalni klienci. Fachowcy twierdzą, że przynajmniej pół roku trzeba popracować w social media, by ta machina ruszyła. I coś jest na rzeczy, sama się o tym przekonuję. Nie ukrywam, że wiele czasu poświęcam na budowanie swojej tożsamości w sieci. Robię dużo zdjęć, odpisuję na wszystkie e-maile, staram się być zawsze na bieżąco z tym, co dzieje się w moim wirtualnym świecie. Przekłada się to na liczbę zamówień, na liczbę osób, które do mnie przyjeżdżają.
Sklep internetowy – czyli jeszcze bliżej nabywcy
Trzeba sobie zdać sprawę z tego, że klienci (szczególnie ci reprezentujący młode pokolenie) najchętniej robią zakupy nie ruszając się z domu. Myśląc poważnie o małym biznesie, nie można zapominać o tej grupie docelowej. Co może być przedmiotem handlu? Dosłownie wszystko – od płodów rolnych po materiały budowlane, czy ciężki sprzęt gospodarski. Prosty sklep internetowy można uruchomić samodzielnie w oparciu o darmowe oprogramowanie dostępne w sieci. Stworzenie bardziej skomplikowanego serwisu, obsługującego sprzedaż detaliczną i hurtową, warto zlecić wyspecjalizowanej firmie, która jest w stanie zapewnić nie tylko serwis, ale i codzienną aktualizację ofert. Oczywiście administrowanie stroną sklepu można wziąć na swoje barki. Pan Janusz, właściciel sklepu ze zdrową żywnością, zapewnia, że to nic strasznego.
– Wykonanie serwisu powierzyłem znajomemu informatykowi. Potem przeszedłem błyskawiczne szkolenie, dzięki czemu sam wprowadzam produkty do sprzedaży. Internet pozwolił mi wypłynąć na szerokie wody, choć w dalszym ciągu handluję w osiedlowym warzywniaku. Nie rezygnuję z tego, bo mimo wszystko nadal cenię sobie bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem.
Kto da więcej? Serwisy aukcyjne
Alternatywą dla sklepów internetowych mogą być serwisy aukcyjne. Wiele małych firm korzysta z tej możliwości sprzedaży swoich wyrobów. Niektórzy mali przedsiębiorcy skupiają się tylko na działalności w tym obszarze. Dlaczego? Bo strony tego typu serwisów nieustannie przegląda kilka milionów osób – to wielki rynek, na którym można znaleźć nabywców z całej Polski. Aby zacząć sprzedaż, wystarczy zarejestrować się i aktywować swoje konto – może to zająć zaledwie kilka chwil. Aktywacja konta zwiększa bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji poprzez weryfikację danych użytkowników. Zazwyczaj jest prosta, jednorazowa i w pełni bezpłatna. Kiedy robimy zakupy, cenimy miłą i kompetentną obsługę i wracamy do miejsc, gdzie sprzedawcy chętnie służą pomocą. Takie same reguły panują w serwisach aukcyjnych. Warto zatem postarać się regularnie odbierać e-maile oraz reagować na bieżąco. Zadowoleni klienci nie tylko potwierdzą rzetelność sprzedawcy pozytywnymi komentarzami, ale i chętnie kupią u niego ponownie. Jak trafić pod właściwy adres? Wystarczy w wyszukiwarce internetowej wpisać, że chcemy sprzedać konkretny asortyment, a wśród znalezionych pozycji z pewnością wyświetlą się adresy portali aukcyjnych. Poruszanie się po stronach tego rodzaju serwisów jest intuicyjne, jeśli jednak pojawią się kłopoty, można skorzystać z tzw. „samouczków”.
Zostań doradcą i zarabiaj
Masz doświadczenie w konkretnej branży? Możesz zostać doradcą, którego wiedza będzie mieć określoną cenę. Usługi można świadczyć także za pomocą sieci. Oczywiście konieczna będzie tu strona internetowa, dzięki której potencjalny klient będzie mógł zaznajomić się z ofertą. Dla usprawnienia komunikacji można w niej umiejscowić formularz kontaktowy. Płatności regulujemy za pomocą przelewu elektronicznego.
Internet umożliwia także prowadzenie działalności usługowej. W sieci można na przykład uruchomić biuro rachunkowe, oferujące obsługę firm i klientów indywidualnych. Obecna technologia pozwala na obsługę interesantów online. Obieg dokumentów można zorganizować przy współpracy z firmą kurierską. Wirtualna firma nie potrzebuje również powierzchni biurowej, która generuje koszty, a informacje na temat wyników finansowych przekazuje się klientowi za pomocą odpowiedniego oprogramowania. Koszty takiej działalności to przede wszystkim komputery, oprogramowanie i prąd, co w efekcie pozwala na obniżenie ceny usług o co najmniej 30 proc. w stosunku do konkurencyjnych, tradycyjnych biur rachunkowych.
E-learning – nauka biznesu przez internet
Rozwój małej firmy uzależniony jest przede wszystkim od rozwoju osób nią zarządzających. Powinno im zależeć na poprawie efektywności pracy, rozwoju pracowników, zmniejszeniu rotacji. Aby stawić czoła podobnym problemom, konieczna jest edukacja. Najwygodniejszą jej formą są szkolenia e-learningowe dostępne na portalach edukacyjnych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wiele z ofert tego typu kształcenia dostępnych jest za darmo. E-learning sprawdza się znakomicie w sytuacji, kiedy należy przeszkolić większą grupę ludzi – na przykład takich, którzy właśnie zostali przyjęci do pracy.
Fachowcy przekonują, że szkolenia e-learningowe są niezwykle efektywne, a przede wszystkim pozwalają na zaoszczędzenie znacznej części kosztów, jakie trzeba byłoby ponieść w przypadku przeprowadzania tradycyjnych zajęć wykładowych.
Nie wiesz? Internet pomoże
Prowadząc małą firmę, szary Kowalski nie ma za sobą zastępu doradców, do których może się zgłosić, kiedy wpada w tarapaty. W tej sytuacji pomocne mogą okazać się liczne serwisy branżowe, czy fora internetowe. Kompetentni koledzy po fachu zazwyczaj na własnej skórze odczuli podobne problemy i chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami. Na tej samej zasadzie funkcjonują otwarte, bądź zamknięte grupy na portalach społecznościowych. Warto do nich dołączyć, wymiana myśli jest tutaj błyskawiczna. Aby trafić pod właściwy adres, należy założyć konto na przykład na Facebooku, a następnie w dedykowanej wyszukiwarce wpisać kluczowe hasło. Kiedy znajdziemy konkretną grupę, musimy poprosić administratora o przyjęcie. Z reguły to czysta formalność.
Autor: Przemysław Chrzanowski
Data publikacji: 10 marca 2015 r.
Data publikacji: 10 marca 2015 r.