Każdy, kto planuje rozpoczęcie działalności biznesowej, chciałby, aby jego firma osiągnęła sukces. Bywa on różnie rozumiany: dla jednych jest to stworzenie i utrzymanie miejsca pracy, dla drugich zbudowanie rozpoznawalnej marki, jeszcze dla innych wygenerowanie zysku na określonym poziomie.
Bez względu jednak na to, jak definiują sukces przyszli przedsiębiorcy, stają przed podstawowym pytaniem – w co zainwestować? Nie wszyscy bowiem dziedziczą firmy po rodzicach albo pochodzą z rodzin o bogatych tradycjach biznesowych. Zmuszeni są więc do poszukiwania własnej drogi, która pozwoli im spełnić swoje marzenie o byciu przedsiębiorcą. Prawidłowość ta dotyczy również tych, którzy działalność gospodarczą chcieliby rozwijać na wsi.
Fora internetowe i portale społecznościowe pełne są wątków z pytaniami: Co się opłaca na wsi? Jaką firmę założyć, żeby nie zbankrutować? Jaki biznes rozwijać? To całkiem naturalne, że osoby planujące działalność gospodarczą zadają takie i podobne pytania – nikt z nas nie chciałby przecież inwestować w coś, co nie rokuje albo skazane jest na porażkę. W przypadku początkujących przedsiębiorców jest to sposób minimalizowania ryzyka gospodarczego opierający się na założeniu, że w sieci znajdą gotowe podpowiedzi i przepisy zapewniające powodzenia przedsięwzięcia. Niepokoić może jedynie, że osoby udzielające porad w Internecie, bardzo często robią to nie podpierając swoich propozycji żadnymi analizami, wyliczeniami i głębszym zastanowieniem, opierając się za to na zasłyszanych informacjach przekazywanych od innych, sąsiedzkich przykładach, a niekiedy także dominujących stereotypach. Biznesowe pomysły dotyczące hodowli szynszyli, strusiów albo gospodarstw agroturystycznych zapewne mogą przynieść sukces, niemniej bez solidnej analizy i szczegółowego biznesplanu mogą być także ryzykowne. Chcąc nie chcąc, aby projekt biznesowy się powiódł, zawsze powinien trafiać w jakąś rynkową niszę, czyli albo proponować coś, czego do tej pory nie było, a na co jest zapotrzebowanie, albo oferować usługi lub produkty lepsze od działającej konkurencji. W jaki sposób zatem zidentyfikować taką rynkową niszę na wsi i stworzyć pomysł na biznes? Poszukiwania pomysłu proponuję przeprowadzić w sposób nieco odwrócony.
Od innej strony
Wielu planujących działalność gospodarczą uważa, że znalezienie odpowiedniego pomysłu rozwiąże wszystkie ich problemy. Tymczasem osobiście znam przedsiębiorców, którzy twierdzą, że największym problemem dla rozwoju firmy nie był nieodpowiedni pomysł, ale oni sami: ich wyobrażenia o prowadzeniu biznesu, własne przyzwyczajenie, oczekiwania i styl pracy. Aby uniknąć pułapki niedopasowania rodzaju działalności do własnych możliwości i potrzeb, proponuję poszukiwanie i wybór pomysłów biznesowych przeprowadzić zgodnie z poniższym schematem.
Jakie są twoje cele?
Pytanie o twoje cele to inaczej pytanie o twoje potrzeby i oczekiwania w życiu, które będą w naturalny sposób wiązać się z prowadzeniem działalności gospodarczej. Odpowiedzi, jakich tu udzielisz, będą stanowiły podstawowe kryterium wyboru, bądź odrzucenia danego pomysłu. Jeżeli twoim celem będzie na przykład zbudowanie dużej i solidnej marki, to raczej prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego nie będzie dobrym wyborem z uwagi na to, że tego typu biznesy są z zasady niewielkie i rzadko kiedy zatrudniają pracowników. Jeżeli prowadząc firmę nie wyobrażasz sobie pracy w weekendy, bo chciałbyś je spędzać z rodziną, to raczej produkcja zwierzęca lub roślinna również nie powinna być twoją domeną, gdyż ten rodzaj działalność wymaga często pracy w dni wolne.
Zastanawiając się nad swoimi celami, warto rozważyć co najmniej trzy wymiary:
1) Finansowy.
Powinieneś wiedzieć, ile chcesz zarabiać prowadząc firmę. Odpowiedź „jak najwięcej” jest niewłaściwa. Spróbuj precyzyjnie określić, jaki poziom dochodu będzie dla ciebie odpowiedni. Najlepiej zastanów się, ile minimalnie powinieneś zarobić miesięcznie, abyś mógł zapewnić sobie i swojej rodzinie przeżycie, oraz ile powinieneś zarobić, abyś był usatysfakcjonowany? Przykładowe pytania, na które powinieneś poszukać odpowiedzi to:
– Ile chciałbyś zarabiać miesięcznie i rocznie?
– Zakupu jakich dóbr materialnych i w jakim czasie chciałbyś dokonać (dom, samochód, działka, sprzęt AGD)?
– Jak chcesz, aby wyglądała twoja przyszłość materialna za rok, 3 i 5 lat?
– Jak będzie wyglądała twoja emerytura?
2) Rodzinny.
Powinieneś zastanowić się, w jaki sposób praca na własny rachunek wpłynie na twoje życie rodzinne i czy potencjalne zmiany będziesz w stanie zaakceptować ty i twoi bliscy. To bardzo ważny wymiar, gdyż rodzina to nasze podstawowe źródło wsparcia, mające wpływ zarówno na naszą motywację jak i samopoczucie. Pytania pomocnicze to:
– W jaki sposób prowadzenie firmy wpłynie na funkcjonowanie twojej rodziny?
– Jakie zmiany w życiu rodzinnym jesteś w stanie zaakceptować i na nie się zgodzić (częste wyjazdy, praca w weekendy, praca w nocy)?
– Jakie zmiany w życiu rodzinnym są w stanie zaakceptować twoi bliscy?
– Co w życiu rodzinnym, dzięki prowadzeniu firmy, może się poprawić a co pogorszyć?
3) Zawodowy.
Powinieneś wiedzieć, w jaki sposób chcesz rozwijać się zawodowo i jak prowadzenie firmy w tym ci pomoże. Każdy z nas ma potrzebę rozwoju. Wykonywanie tych samych czynności przez wiele lat może być bardzo męczące. Przemyśl dokładnie, jakich nowych umiejętności będzie wymagał od ciebie własny biznes i czy jesteś gotowy się uczyć. Przykładowe pytania:
– W jaki sposób planujesz rozwijać swoją wiedzę i umiejętności w obszarze zawodowym, czyli wiedzę merytoryczną (np. w zakresie hodowli zwierząt)?
– W jaki sposób planujesz rozwijać swoją wiedzę i umiejętności w obszarze biznesowym (prowadzenia firmy)?
– Na ile planowana działalność jest dla ciebie realizacją twoich marzeń? Jakich?
– Co chciałbyś osiągnąć dzięki prowadzeniu firmy?
– Jak wyglądałby typowy dzień, tydzień twojej pracy?
Twoje zasoby
Po określeniu celów i oczekiwań, zanim przejdziesz do kreowania pomysłów biznesowych, zastanów się nad zasobami, którymi dysponujesz. Mówiąc „zasoby” mam na myśli wszystko to, co możesz wykorzystać w prowadzeniu firmy. Chodzi tu zarówno o rzeczy materialne jak i niematerialne. Fakt, że posiadasz np. samochód ciężarowy, dobrze utrzymaną stodołę albo pole uprawne może być dużym ułatwieniem przy wyborze profilu działalności. Taką samą pomocą może być brat lub siostra, będący specjalistą od produkcji ekologicznej żywności, albo żona, która zna się na turystyce. Twoje zasoby proponuję przeanalizować z podziałem na kilka kategorii.
1) Wiedza i umiejętności.
Zwiększysz prawdopodobieństwo sukcesu swojej firmy, robiąc rzeczy, na których się znasz, czyli posiadasz odpowiednią wiedzę i umiejętności. Owszem, wielu nowych będziesz mógł się nauczyć i zapewne nawet będziesz musiał, ale są rodzaje biznesów, w których może być to bardzo trudne albo wręcz niemożliwe. Jeżeli na przykład jesteś humanistą z wykształcenia, to prawdopodobnie nie powinieneś brać się za budowę elektrowni wiatrowych, chyba że twoja rola ograniczy się do bycia inwestorem. Analizując swoje kompetencje, warto zastanowić się nad tym, czym zajmowałeś się w poprzednich pracach i jakie w związku z tym zdobyłeś umiejętności, które teraz będziesz mógł wykorzystać.
2) Twoje pasje i hobby.
Być może nigdy nie robiłeś tego zawodowo, ale twoją pasją jest odnawianie starych mebli po godzinach. Prawdopodobnie znasz się więc na obróbce drewna, posiadasz umiejętności manualne, wiesz jak obchodzić się ze starymi przedmiotami. Hobby może być podpowiedzią, w jakim kierunku poszukiwać biznesowego pomysłu. Zastanów się, co jest twoją pasją i jakie zajęcia sprawiają ci przyjemność. Dobrze bowiem, jeżeli twoja działalność biznesowa będzie cię cieszyć. Robienie tego, co się lubi, pomaga w odniesieniu sukcesu w biznesie.
3) Zasoby materialne.
Istnieją rodzaje biznesów, które już na starcie wymagają dużych inwestycji. Trudno wyobrazić sobie np. hodowlę zwierząt bez odpowiednio przygotowanych i wyposażonych budynków. Środki na inwestycje to często poważna bariera utrudniająca rozpoczęcie działalności gospodarczej, dlatego, poszukując pomysłu, warto zastanowić się, czym dysponujesz, czyli na co nie będziesz musiał wydawać pieniędzy. Może być to duży dom z wolnymi pokojami albo działka ze stawem rybnym, które w naturalny sposób będą sugerować działalność agroturystyczną. Może być to również gotówka, którą udało ci się odłożyć i jesteś gotów ją zainwestować w rozwój swojej firmy. Postaraj się zrobić dokładną listę tego, czym dysponujesz na starcie.
4) Osoby, z których pomocy możesz skorzystać.
Jest oczywistym, że nie na każdym szczególe działalności musisz się znać od razu. Ważne jest jednak, abyś wiedział, gdzie znajdziesz odpowiednią wiedzę, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Zastanów się, kto z twoich bliskich jest specjalistą i w jakim zakresie, oraz czy będziesz mógł z jego pomocy skorzystać. Założenie sadu albo plantacji malin nie musi być aż tak trudne, zwłaszcza jeżeli w rodzinie albo wśród znajomych masz kogoś, kto się na tym zna i umie doradzić. Korzystając z podpowiedzi innych szybko nadrobisz zaległości i unikniesz podstawowych błędów.
5) Cechy twojego charakteru i osobowości.
To grupa zasobów w największym stopniu podlegająca subiektywnej ocenie. Niemniej planując własną firmę powinieneś zmierzyć się z rzetelną analizą samego siebie i zastanowić się, jakie cechy twojego temperamentu, osobowości i charaktery będą ci pomagać, a jakie przeszkadzać w prowadzeniu biznesu. Jeżeli jesteś pracowity, to duży zasób, ale jeżeli trudno ci doprowadzać sprawy do końca lub brak ci systematyczności, przemyśl, do jakich negatywnych konsekwencji może to prowadzić i w jaki sposób się przed nimi ochronisz. Będzie to również podpowiedzią dla ciebie, jakich obszarów działalności unikać. Jeżeli jesteś dokładny, solidny, wolisz pracować samemu, a dodatkowo kontakty z innymi sprawiają ci sporo trudności, to złym pomysłem będzie działalność wymagająca wielu bezpośrednich kontaktów z klientem. Być może lepiej pomyśleć o małym warsztacie produkcyjnym, jako podwykonawcy innej, większej firmy.
Jaki biznes na wsi?
Rozpoczynając analizę różnych typów biznesów na wsi, powinieneś być już świadomy własnych celów oraz zasobów, którymi dysponujesz. Pozwoli ci to na bieżąco oceniać, jaka branża jest dla ciebie, a w jaką nie powinieneś się angażować. Poszukując pomysłu biznesowego, proponuję w pierwszej kolejności przeanalizować główne obszary, w których możesz rozpocząć swoją działalność, poparte przykładami trafnych przedsięwzięć biznesowych. Jednak to do ciebie będzie należał ostateczny wybór, na jaką działalność się zdecydujesz.
Analizując podstawowe typy przedsięwzięć biznesowych na wsi, można pogrupować je w sześć podstawowych kategorii. Każda z nich posiada swoja specyfikę i wymaga nieco innego podejścia.
A. Produkcja roślinna i zwierzęca
To najbardziej typowa działalność, która kojarzy się z wsią. Poszukując pomysłu biznesowego w tym obszarze należy pamiętać, że prowadzenie gospodarstwa rolnego nie wymaga rejestracji działalności gospodarczej, a co za tym idzie właściciel nie podlega choćby przepisom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Niemniej, prowadzenie gospodarstwa, to rodzaj działalności biznesowej stanowiącej źródło utrzymania dla rolnika i jego rodziny.
Inspiracje: Drzewa i krzewy ozdobne
Uprawa drzew i krzewów ozdobnych może stanowić ciekawą alternatywę dla osób, które lubią prace ogrodnicze i dysponują kawałkiem odpowiedniej ziemi (uwaga: nie każdy rodzaj gleby sprzyja uprawom roślin ozdobnych). To całkiem dochodowy biznes, który można rozwijać stopniowo, inwestując w niego zarobione środki. Niezbędna jest jednak podstawowa wiedza z zakresu uprawy roślin, dokładność i gotowość do pracy także w weekendy. Dla osób, które rozważają taki rodzaj biznesu, polecamy wizytę w pobliskim gospodarstwie rolnym zajmującym się tego typu produkcją.
Decydując się na ten rodzaj działalności, powinieneś posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat tego, czym chcesz się zajmować. Jeżeli ma to być na przykład hodowla zwierząt futerkowych, to musisz wiedzieć choćby, w jakich warunkach je przetrzymywać, czym i jak karmić, na co najczęściej chorują i co robić, gdy pojawi się choroba. Jeżeli mają być to uprawy sadownicze, niezbędna wiedza dotyczy odpowiednich gatunków, kwitnienia, odporności, rodzaju i czasu oprysków, podstawowych szkodników czy sposobu przechowywania owoców. Pamiętaj też, że produkcja rolna z zasady wymaga nakładów inwestycyjnych: w budynki, zwierzęta lub rośliny, pasze lub nawozy, sprzęt rolniczy i niezbędne narzędzia. Obarczona jest też sporym ryzykiem – na przykład ze względu na niedogodności pogody, która może zniszczyć część upraw lub zbiorów.
B. Agroturystyka
Agroturystyka to forma wypoczynku w warunkach wiejskich, najczęściej w gospodarstwie rolnym zapewniającym zakwaterowanie i wyżywienie. Dodatkową atrakcję stanowi możliwość obcowania z przyrodą, obserwowania, jak no co dzień wygląda hodowla zwierząt lub produkcja roślin, a niekiedy nawet pomocy w prostych pracach rolniczych. Więcej na temat obowiązków właściciela gospodarstwa agroturystycznego znajdziesz w serwisie Praca Enter. Wydaje się, iż obecnie ta forma wypoczynku jest nieco mnie popularna niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Ma to zapewne związek z coraz większą mobilnością Polaków i wzrostem dochodów, dzięki czemu coraz więcej osób decyduje się na zagraniczne wczasy i wycieczki, w mniejszym stopniu spędzając wakacje na wsi. Niemniej nie oznacza to, że działalność agroturystyczna skazana jest z góry na porażkę. W dalszym ciągu powstaje wiele gospodarstw agroturystycznych, które są w stanie skutecznie walczyć o klienta i odnosić sukces.
Inspiracje: „Synowcówka”
„Synowcówka” to przykład gospodarstwa agroturystycznego z centralnej Polski. Chociaż brak tu gór i jezior to jednak z myślą o turystach stworzono szereg innych atrakcji, które mają budować przewagę konkurencyjną i przyciągać klientów. Stawy rybne, grzybobrania, ścieżki rowerowe, stadnina koni czy przejazdy bryczką budują ofertę dla mieszkańców miast, którzy, aby znaleźć miejsce wypoczynku, nie muszą pokonywać dużych odległości.
Więcej o „Synowcówce” znajdziesz na stronie: http://www.synowcowka.republika.pl/
Decydując się na działalność agroturystyczną powinieneś bardzo solidnie przemyśleć dwa aspekty:
1) w jaki sposób będziesz docierał z ofertą to potencjalnych klientów?
2) co takiego będziesz oferował klientom, żeby wybrali wypoczynek u ciebie?
Oba aspekty są kluczowe dla powodzenia twojego biznesu. Skuteczna promocja oferty gospodarstwa agroturystycznego to warunek zainteresowania ze strony turystów, którzy, aby skorzystać z twoich usług, muszą najpierw dowiedzieć się o twojej działalności. Z kolei atrakcje, które zaoferujesz i odróżnisz się w ten sposób od konkurencji, to element, dzięki któremu turyści wybiorą właśnie ciebie. Jazda konna, pieczenie chleba, staw rybny, zajęcia z wikliną, praca w kuźni czy proste prace rolnicze to tylko przykłady, w jaki sposób właściciele gospodarstw agroturystycznych starają się uatrakcyjnić swoją usługi. Decydując się na tego typu przedsięwzięcie biznesowe, przemyśl dokładnie, w jaki sposób będziesz konkurował z innymi.
C. Działalność powiązana z hobby
Planując własny biznes na wsi, nie kieruj się jedynie modą i tym, co aktualnie się opłaca. Jeśli coś jest modne, to zapewne też całkiem dobrze rozpowszechnione, a w związku z tym wzrasta ryzyko konkurencji i walki o klienta. Lepiej skupić się więc na poszukiwaniu czegoś, czego na rynku jeszcze nie ma, a na co mogliby znaleźć się potencjalni nabywcy. W jaki sposób to zrobić? Na przykład zastanów się nad tym, co jest twoim hobby. Pomyśl, w czym jesteś naprawdę dobry i co jest twoją prawdziwą pasją, której poświęcasz czas, siły i środki. W kolejnym kroku spróbuj powiązać pasję z biznesem, czyli pomyśl, jak na tym zarobić.
Być może posiadasz umiejętności tworzenia produktów z wikliny, budowania altan ogrodowych, rzeźbienia w drewnie lub kamieniu, produkcji koronek lub serwet, wyrobu mioteł, produkcji strojów ludowych czy majsterkowania. Albo kolekcjonujesz stare narzędzia rolnicze, kamienie młyńskie, naczynia gliniane czy kołowrotki. Wszystko to może być podstawą twojego biznesu. Na etapie planowania nie ma złych pomysłów, więc nie ograniczaj swojej kreatywności.
Inspiracje: „Muzeum nietypowych rowerów”
To ciekawy przykład połączenia pasji z działalnością biznesową nastawioną na turystów. Właściciel muzeum od lat konstruuje nietypowe pojazdy napędzane siłą mięśni. Niektóre z nich przypominają tradycyjne jednoślady, rowery cyrkowe, a na innych trudno nawet usiąść. Muzeum usytuowane jest w gospodarstwie właściciela, w miejscowości Gołąb na Lubelszczyźnie. Atutem miejsca jest lokalizacja w sąsiedztwie szlaku komunikacyjnego oraz niewielka odległość od miejscowości turystycznych: Kazimierz Dolny, Nałęczów, Puławy. Oferta muzeum to nie tylko zwiedzanie ekspozycji, ale przede wszystkim możliwość przejażdżki na nietypowych pojazdach.
Więcej o muzeum znajdziesz na stronie: http://www.muzeumrowerow.pl/
Łącząc pomysł biznesowy z niestandardowym hobby niewątpliwie przecierasz szklak, którym mało kto do tej pory szedł. Podejmujesz nieco większe ryzyko niż gdybyś realizował sprawdzony i przetestowany projekt. Pozytywną stroną takiego eksperymentu jest jednak fakt, że prawdopodobnie posiadasz już pewną ilość sprzętu i narzędzi albo eksponatów, z których możesz skorzystać, a co za tym idzie ograniczyć nakłady inwestycyjne. Dodatkowo, jeśli trafisz w niszę, masz szansę na dochodowy biznes. Nie zapomnij jednak, że powinien on zostać szczegółowo przemyślany i zaplanowany na etapie tworzenia biznesplanu.
D. Ekologiczna produkcja żywności
Kategoria ta, chociaż mieści się w produkcji zwierzęcej i roślinnej, ze względu na potencjał, jaki posiada, zasługuje na szczególną uwagę i oddzielne potraktowanie. Z dużym prawdopodobieństwem można bowiem założyć, że wraz z postępującym wzrostem świadomości ekologicznej i coraz ostrzejszymi normami środowiskowymi, zainteresowanie żywnością ekologiczną będzie systematycznie wzrastało. Już teraz polska żywność jest wysoko ceniona za granicą ze względu na jej wysoką jakość i naturalny charakter. Jednak także w naszym kraju powstaje coraz więcej sklepów z ekologiczną żywnością, a w dużych miastach rozkwit przeżywają kooperatywy dokonujące sąsiedzkich zakupów nie w hipermarketach, ale bezpośrednio na targowiskach lub u producentów. Przykład jednej z nich znajdziesz tutaj.
Inspiracje: „Lokalna żywność”
„Lokalna żywność” to przykład nie tyle gospodarstwa produkującego ekologiczną żywność, co raczej serwisu łączącego dostawców i konsumentów. Promując zdrowy tryb odżywania umożliwia kontakt z producentami zdrowej żywności. Jest to ciekawy serwis zdobywający coraz więcej użytkowników.
Więcej o „Lokalnej żywności” znajdziesz na stronie: http://lokalnazywnosc.pl/
Decydując się na tego rodzaju działalność powinieneś posiadać szeroką wiedzę na temat ekologicznej uprawy lub hodowli. Kluczowe znaczenie będą miały umiejętności zastępowania pestycydów środkami naturalnymi oraz stosowania odpowiednich upraw i gatunków. Pamiętaj, że chcąc produkować ekologiczną żywność, będziesz musiał spełnić szereg wymagań, jak choćby to, że twoje uprawy nie będą mogły sąsiadować z uprawami nieekologicznymi. Przemyśl do dobrze i sprawdź, czy na pewno będziesz mógł być producentem ekologicznej żywności.
F. Działalność nastawiona na potrzeby lokalnej społeczności
W zakres tej kategorii wchodzi wszystko to, bez czego niemożliwe jest funkcjonowanie lokalnej społeczności. To niezły obszar dla planowania własnego biznesu. W zasadzie w każdej wiosce dobrze gdy jest sklep, przedszkole, szkoła, zakład fryzjerski, piekarnia, bank spółdzielczy lub środek transportu umożliwiający dotarcie do pobliskiego miasta.
Inspiracje: Punkt opieki nad małymi dziećmi
Aktywność dziecka w grupie rówieśniczej od najmłodszych lat sprzyja lepszemu rozwojowi i szybszemu nabywaniu umiejętności społecznych. Ma to duże znaczenie dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci wychowujących się na wsi. Dlatego tak ważna jest edukacja przedszkolna i szeroki dostęp do niej. Dodatkową wartością jest fakt, że rodzice dzieci, którym zapewniona została fachowa opieka, mogą powrócić na rynek pracy, odsuwając tym samy groźbę wykluczenia społecznego i zawodowego. Obecne przepisy dopuszczają cały szereg rożnych form opieki nad dziećmi, innych niż przedszkola, także ramach prywatnych inicjatyw.
Więcej o instytucjach opieki nad dziećmi znajdziesz na rządowej stronie: http://www.zlobki.mpips.gov.pl/utworz-instytucje/
Coraz większą popularnością cieszą się inicjatywy edukacyjne dla najmłodszych. O ile w dalszym ciągu trudno – ze względu na restrykcyjne przepisy prawne – założyć przedszkole, o tyle do utworzenia grupy zabawowej, klubu dziecięcego czy opiekuna dziennego droga jest o wiele prostsza. Perspektywy dla takiego biznesu wydają się obiecujące po pierwsze dlatego, iż obszary wiejskie znacząco różnią się od miast po względem liczby punktów edukacyjnych dla maluchów, a zatem zapotrzebowanie na nie z pewnością będzie rosło, po drugie tego typu inicjatywy ciągle jeszcze mogą liczyć na dofinansowanie ze środku unijnych.
G. Działalność związana z historią i atrakcjami regionu
Aby ten rodzaj działalności mógł odnieść sukces, potrzebuje dwóch elementów: lokalnych atrakcji i współdziałania mieszkańców. „Lokalne atrakcje” należy rozumieć tu bardzo szeroko jako coś, wokół czego da się zbudować zainteresowanie turystów: wykopaliska archeologiczne, rezerwat ptactwa, ciekawe ścieżki leśne, historyczne miejsce bitwy czy jezioro nadające się do uprawiania turystyki wodnej. Współdziałanie mieszkańców jest niezbędne, gdyż takiego rodzaju przedsięwzięcia biznesowe trudno realizuje się samemu, potrzeba zaś dla nich szerszej strategii, środków na inwestycje, a nierzadko pomocy władz samorządowych i sprawnego zarządzania.
Inspiracje: „Bałtowski Kompleks Turystyczny”
Bałtowski Kompleks Turystyczny trudno nazwać niewielkim biznesem. To raczej sztandarowy przykład inicjatywy, kreatywności i współpracy mieszkańców. Dzięki odkryciu śladów prehistorycznych zwierząt podczas prowadzonych prac archeologicznych, Bałtów stał się miejscem turystycznych odwiedzin dla rodzin z całej Polski. Systematyczne poszerzanie i budowanie oferty (spływy tratwami, zwierzyniec, kino, wyciąg narciarski oraz wiele innych) zaowocowało przemianą regionu i olbrzymimi zmianami w życiu mieszkańców.
Więcej o Bałtowskim Kompleksie Turystycznym znajdziesz na stronie: http://www.juraparkbaltow.pl/
Chociaż tego typu projekty są trudne w realizacji, to jednak, sprawnie prowadzone, mogą być kołem zamachowym dla rozwoju nie tylko indywidualnego biznesu, ale całej miejscowości lub gminy. Ich wartość jest zatem nieoceniona zwłaszcza tam, gdzie tworzą nowe miejsca pracy, przyczyniając się w istotny sposób do poprawy jakości życia mieszkańców. Pamiętaj jednak, że do ich realizacji potrzeb osób z wizją, społecznym zacięciem i olbrzymią wytrwałością.
Podsumowanie
Planując działalność biznesową na wsi, wiedz, że nie ma przedsięwzięć idealnych, które powielone i przeniesione gdzie indziej zawsze zagwarantują sukces. Działalność biznesowa obarczona jest tak dużą liczbą zmiennych, iż nigdy nie będziesz miał stuprocentowej pewności, że się uda, dopóki nie spróbujesz. Może warto więc skończyć z wyszukiwaniem idealnych pomysłów i przykładów tych, którym się powiodło, a działalność biznesową oprzeć o solidną analizę swoich celów, mocnych stron i tego, co naprawdę chcielibyście robić? To wydaje się pewniejsze i bardziej solidne rozwiązanie. Powodzenia.
Autor: Przemysław Kozak
Data publikacji: 3 lutego 2016r.
***
Fundacja Wspomagania Wsi poleca również stronę http://www.praca-enter.pl/, gdzie można znaleźć ważne i ciekawe informacje związane z przedsiębiorczością i rynkiem pracy.