Aktualności Baner Mam już firmę

Rodzina i własna firma. Jak to pogodzić?

Wizja niezależności i stabilizacji finansowej to częsta motywacja osób decydujących się na otwarcie własnej firmy. Skupiamy się na zdecydowanych plusach tego rozwiązania, zapominając o trudnościach, z którymi przyjdzie się nam zmierzyć. Jednym z nich jest work-life balance, czyli pogodzenie życia zawodowego z rodzinnym. Czy to w ogóle możliwe?

Wielu przedsiębiorców decyduje się na otwarcie firmy, aby zapewnić odpowiedni poziom życia swojej rodzinie. Początki bywają trudne, rozwinięcie biznesu wiąże się bowiem z intensywną pracą bez limitu czasu. Zdobywanie klientów, budowanie pozycji na rynku, tworzenie strategii i podejmowanie trudnych decyzji, to tylko niektóre z wyzwań. Często wierzymy, że kiedy minie już pierwszy etap wejścia na rynek, sytuacja się ustabilizuje. Tymczasem obowiązków przybywa. Co prawda nie mamy nad sobą szefa, ale o naszym „być albo nie być” decyduje każdy klient. Brak czasu na odpoczynek i dla najbliższych coraz bardziej nam doskwiera, o ile w ogóle mamy czas, aby o tym pomyśleć.

Zarządzanie własną firmą to duże przedsięwzięcie, które daje wiele satysfakcji. Jednak sukces zawodowy i finansowy prestiż nie zaspokoi wszystkich naszych potrzeb, o które musimy zadbać. Zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem zawodowym to niezwykle ważny aspekt, wpływający na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Sprawdź w jakim stopniu udaje Ci się zachować tę równowagę https://rodzinaipraca.gov.pl/sprawdz-swoj-work-life-balance/ lub skorzystaj z kilku prostych zasad, aby wprowadzić zmiany.

Ustal swoje priorytety

Warto wrócić do początku i przypomnieć sobie powody, dla których zdecydowaliśmy się otworzyć własny biznes. Jednym z nich zapewne było przekonanie, że naszej rodzinie zapewnimy stabilny dochód. A skoro rodzina jest dla nas ważna, dlaczego nie poświęcamy jej tak dużo czasu jak naszej pracy. Pamiętajmy, że prowadzenie firmy ma być tylko środkiem do tego, aby nasza rodzina żyła w komforcie. Czas płynie i wiele ważnych momentów z życia nie da się powtórzyć. Urodziny dziecka, jego dorastanie i wspólne przeżycia ominą nas i nigdy się nie powtórzą. Przybywa nam lat i jednocześnie ubywa czasu na wspólne przeżywanie i budowanie głębokich relacji. Rodzina to niezaprzeczalnie najwyższa wartość w życiu człowieka. Trwałe relacje, poczucie przynależności jest podstawową potrzebą ludzką, która zapewnia nam poczucie szczęścia i spełnienia, a także pomaga w osiąganiu celów, również zawodowych. Dlatego istotne jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: co jest dla mnie ważne a co najważniejsze? Sukcesem jest wypracowanie kompromisu, dzięki któremu będziemy efektywnie pracować i jednocześnie znajdziemy czas dla rodziny, pamiętając, że doba ma 24 godziny.

Zarządzaj czasem

Znalezienie czasu na wszystko nie jest możliwe. Zawsze trzeba dokonywać wyboru, pomiędzy czasem, który poświęcimy pracy a czasem na odpoczynek w gronie najbliższych. Prowadząc firmę, nie zawsze możemy zaplanować wszystko w szczegółach. Możemy jednak ustalić zasady i się ich trzymać. Wybierzmy 2 dni w tygodniu, w których znajdziemy czas na kolację z rodziną, bez odbierania telefonu i odpisywania na maile. Niech nasza uwaga będzie skupiona na rozmowie i słuchaniu tego, co się wydarzyło w tym dniu u naszych dzieci albo współmałżonka. Po powrocie z pracy starajmy się, o ile to możliwe odciąć od spraw zawodowych, wyciszenie telefonu na pewno będzie dużym wsparciem dla tej zasady. W weekendy nie planujmy żadnych zadań i nie przynośmy pracy do domu. Niech będzie to czas wypoczynku dla nas samych i dla naszej rodziny. Wycieczka za miasto, wyjście do kina czy na kręgle to dobre zakończenie ciężkiego tygodnia pracy. Nasz umysł będzie mógł się zrelaksować, a nasi bliscy wreszcie będą się cieszyć wspólnym czasem.

W pracy nie zajmujmy się błahostkami, szanujmy swój czas i delegujmy zadania. Dzięki temu zyskamy więcej przestrzeni na to co ważne, jak planowanie strategii rozwoju firmy czy podjęcie kluczowych decyzji. Rolą szefa jest zarządzanie firmą, a nie wykonywanie zadań operacyjnych (https://edufin.pl/jak-skutecznie-zarzadzac-przedsiebiorstwem/). Dlatego efektywne zarządzanie czasem to kluczowa umiejętność, kiedy chcemy dać z siebie 100 % w każdej dziedzinie naszego życia.

Wykorzystuj tu i teraz

Nie każdy przedsiębiorca może ustalić sztywny plan dnia czy tygodnia. Czasami dynamika pracy i rodzaj branży mocno wpływają na naszą dostępność. Jeśli jednak będziemy świadomi naszych priorytetów i rodzina zajmie pierwsze miejsce, z pewnością znajdziemy okazje, żeby wyrwać się z pracy choć na chwilę. Szukajmy okoliczności i momentów, które pozwolą nam być częściej z najbliższymi. Odwołane spotkanie to możliwość odebrania dziecka ze szkoły i spędzenie z nim kilku chwil więcej niż zazwyczaj. Wyjazd służbowy w towarzystwie naszej „drugiej połowy”, czemu nie! Wieczory możemy poświęcić na wspólne zwiedzanie albo kolacje we dwoje. Kolejne okazje znajdą się same, jeśli będziemy świadomi tego, jakie wartości są dla nas najważniejsze.

Rozmawiaj z rodziną

Wspólne plany i chęć ich realizacji to jedno, a nieprzewidziane sytuacje w firmie to drugie. Bycie szefem wymaga dużego zaangażowania i dyspozycyjności. Nierzadko będziemy musieli zrezygnować z odpoczynku i zmienić swoje plany rodzinne. To powoduje frustracje dwóch stron. Warto rozmawiać z najbliższymi przy każdej okazji i zapewniać ich o tym, że są dla nas najważniejsi. Dzielmy się informacjami z naszą rodziną na temat wyzwań zawodowych, jakie są przed nami oraz tym, jak będzie wyglądało nasze zaangażowanie w sprawy firmy w dłuższej i krótszej perspektywie czasu. Wspólna komunikacja mocno ułatwi przetrwanie trudnych chwil i wzajemne zrozumienie sytuacji.

Umiejętność zadbania o każdą ze stref naszego życia to nie lada wyzwanie. Tym bardziej dla właścicieli biznesu, którzy na swoich barkach mają ciągły rozwój firmy i zapewnienie płynności finansowej rodzinie. Jednak szukanie „złotego środka” i znalezienie kompromisów pomiędzy pracą a życiem prywatnym to najlepsza inwestycja na przyszłość.

Autorka: Magdalena Hojnor

Data publikacji: 15.02.2021 r.

Zobacz również