Aktualności Baner Mam już firmę

Jak skutecznie i niedrogo wypromować firmę na rynku lokalnym? 5 sposobów

Celem każdej firmy jest pozyskanie klientów i prowadzenie efektywnej sprzedaży. Działając lokalnie możemy szybciej zorientować się jak wygląda rynek, zaobserwować konkurencję oraz poznać naszych potencjalnych klientów. Dzięki temu mamy wiele możliwości, aby w niedrogi i skuteczny sposób zaistnieć na rynku, tak aby klient nas dostrzegł i chciał do nas wracać.  

Na skuteczność reklamy ma wpływ wiele kwestii, nie tylko wysokość budżetu. Podstawą jest ustalenie dokładnego profilu naszego klienta, co pozwoli dobrać odpowiednie formy i kanały dotarcia z informacją o naszych usługach. Bez tej  wiedzy działania i pomysły na promocję mogą okazać się nieskuteczne, a przez to też drogie. Kolejny krok to ustalenie kto jest naszym głównym konkurentem i podjęcie takich działań, które wyróżnią nas na rynku przyciągając klientów. Podpowiedzią jak to zrobić może być ten artykuł https://edufin.pl/planowanie-dzialalnosci-gospodarczej-analiza-rynku-i-konkurencji/

Poniżej prezentujemy kilka prostych i niedrogich sposobów na promocję firmy w środowisku lokalnym.

  1. Bądź widoczny!

Prowadząc biznes lokalny nie sposób pominąć kwestii oznakowania miejsca sprzedaży. Podstawą będzie szyld z nazwą firmy i informacją, jaki rodzaj produktów sprzedajemy. W zależności od miejsca i rodzaju świadczonych usług może być to również baner reklamowy lub wszelkiego rodzaju „potykacze” czyli stojaki z informacją, że właśnie w tym miejscu działamy. Musimy też zadbać, aby informacje o naszej działalności znalazły się w internecie. Wystarczy prosta strona internetowa lub fanpage. W dzisiejszych czasach przeważająca część społeczeństwa korzysta z portali społecznościowych i stamtąd czerpie informacje oraz dokonuje zakupów. Dodatkowo dzięki posiadaniu strony firmowej możemy budować społeczność stałych klientów, informować ich o promocjach czy nowościach, a także ułatwić im komunikację z naszą firmą poprzez e-mail lub telefon.

  1. Reklama outdoor

Reklama zewnętrzna to łatwy i szybki sposób zwrócenia uwagi potencjalnych klientów. Jej największą zaletą jest docieranie do szerokiego i różnorodnego grona odbiorców. Głównym kosztem tego typu działań jest wykupienie powierzchni reklamowej. Aby je obniżyć warto postawić na bannery i plakaty reklamowe, które umieścimy na własnym samochodzie, ogrodzeniu czy balkonie. Zanim jednak zdecydujemy się na taką formę promocji, należy dokładnie zapoznać się z regulacjami prawnymi w tym zakresie:  https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/sprzedaz-i-marketing/chce-wprowadzic-produkt-usluge-na-rynek/zasady-umieszczania-reklam. Na nośniku powinny znaleźć się wszystkie niezbędne informacje jak: nazwa firmy, rodzaj usługi lub produktu, który oferuje, adres strony internetowej. O ile powierzchnia na to pozwala, warto umieścić też chwytliwe hasło, które przyciągnie uwagę. Banery zawierające zdjęcia twarzy, dzieci czy zwierząt przyciągają większą uwagę.

  1. Budowanie społeczności klientów

Budowanie trwałych relacji z klientami to niezbędna umiejętność w każdym biznesie. To jak się komunikujemy z innymi ma istotne przełożenie na prowadzenie i sukces firmy (https://edufin.pl/chcesz-miec-firme-sprawdz-czy-dobrze-radzisz-sobie-w-kontaktach-z-ludzmi/). Klienci kupują przede wszystkim od osób, które znają i lubią, dlatego tak ważne jest, abyśmy o to zadbali. Najbardziej popularnym i bezkosztowym sposobem jest prowadzenie bloga lub kanału na youtube. Wystarczy dobry pomysł na wpis czy film i ich regularne publikowanie. W każdej branży znajdą się ciekawostki czy eksperckie porady, którymi można zainteresować naszych odbiorców. W ten sposób przyciągniemy uwagę wszystkich, tych, którzy szukają informacji o produktach czy usługach w branży, w której działamy. Dodatkowo damy się poznać jako eksperci i godni zaufania sprzedawcy. Kolejną zaletą takich działań, jest możliwość reklamowania naszej firmy bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

  1. Lokalne inicjatywy

Duże firmy często korzystają z udziału w ogólnopolskich targach czy konferencjach, by zaprezentować swoje usługi i produkty. Wiąże się to z koniecznością posiadania sporego budżetu, aby zapłacić za udział w takich wydarzeniach. Stawiając na promocję w środowisku lokalnym, koszty te można zredukować prawie do zera, wybierając wydarzenia, konkursy czy konferencje organizowane przez miasto lub gminę. W zależności od branży, w której działamy możemy zaoferować bezpłatnie nasze towary czy usługi podczas lokalnych wydarzeń np. imprez sportowych, pikników rodzinnych, dni otwartych różnych instytucji publicznych. Sami możemy wyjść z inicjatywą organizacji wydarzenia czy warsztatów, które pozwolą zaprezentować branże, w której działamy i zgromadzić potencjalnych klientów. Współpraca z konkurencją może nam przynieść wiele korzyści w dłuższej perspektywie i wzmocnić nasz wizerunek na lokalnym rynku.

  1. Marketing szeptany

Pozytywne opinie innych klientów to bezsprzecznie najlepsza forma reklamy. Marketing szeptany to przede wszystkim sposób sprzedaży wykorzystywany w internecie, jednak możemy go zastosować także w bezpośrednim kontakcie.  Klienci przed zakupem uwielbiają zasięgnąć opinii innych, sprawdzić oceny, obejrzeć recenzje i na tej podstawie podejmować decyzje zakupowe. Jeżeli zależy nam na dobrym wizerunku, dbajmy o opinie, które pojawiają się na nasz temat na forach, fanpage’u czy przeglądarkach internetowych. Jeśli pojawią się negatywne opinie, nie pozostawiajmy ich bez odpowiedzi. Wyjaśniajmy, proponujmy rozwiązania, a jeśli trzeba przeprośmy. W przypadku bezpośredniej sprzedaży zawsze słuchajmy naszych klientów i ich potrzeb, tak aby zaoferować najbardziej dopasowany produkt. Proponujmy bonusy, zniżki czy specjalne oferty w zamian za polecenie naszej firmy innym klientom.

Skuteczne działania promocyjne to przede wszystkim takie, które trafią do klientów i przekonają ich do naszych usług i produktów. Trudno jest dzisiaj znaleźć sposoby na promocje, które są bezpłatne i skuteczne. Zawsze musimy ponieść jakieś koszty, ale niekoniecznie finansowe. Możemy zaangażować się sami wykorzystując swój czas i kreatywność.  Od naszej inwencji i pomysłowości zależy jaką liczbę klientów zyska nasza firma i jak odbierana będzie w lokalnej społeczności.

Autorka: Magdalena Hojnor

Data publikacji: 27.01.2021 r.

Zobacz również