Partnerstwo na Rzecz Edukacji Finansowej

Partnerstwo na Rzecz Edukacji Finansowej jest nieformalną grupą organizacji i instytucji pozarządowych, które prowadzą działania w obszarze edukacji finansowej.  

Wobec potrzeby zwiększenia świadomości i wiedzy różnych grup społecznych na tematy związane z finansami, zarządzaniem domowym budżetem, bezpieczeństwem finansowym, a jednocześnie świadomi relatywnie rozproszonej oferty edukacyjnej, partnerzy łączą siły, podzielając wspólną wizję i dążąc do realizacji misji PREF. Działanie partnerstwa opiera się na Standardach Edukacji Finansowej PREF.

Dzięki współpracy, chcemy:

  • zwiększyć powszechną świadomość znaczenia edukacji finansowej jako podstawowej i niezbędnej kompetencji obywatela.;
  • zwiększyć liczbę i jakość programów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym szczególnie dla grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, ekonomicznym, w tym osób o niskich dochodach;
  • doprowadzić do koordynacji działań różnych podmiotów związanych z edukacją
    finansową, w tym sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego.

Zakładamy, że jednym z efektów pracy PREF będzie stworzenie międzysektorowej grupy roboczej, a docelowo wypracowanie narodowej strategii edukacji finansowej.

Wizja PREF:

Wszyscy mieszkańcy Polski mają dostęp do wysokiej jakości edukacji finansowej na każdym etapie swojego życia, odpowiadającej na ich aktualne potrzeby i dopasowanej do ich możliwości uczenia się.

Misja PREF:

Stworzenie platformy do koordynacji i współpracy sektora pozarządowego z publicznym i prywatnym w celu oferowania wysokiej jakości edukacji finansowej wszystkim grupom
społecznym, dopasowanej do ich potrzeb.

Strategia działania PREF:

Strategia działania została opracowana na lata 2017 - 2020. Jej celem jest zwiększenie dostępu do edukacji finansowej dla każdego mieszkańca Polski oraz podwyższenie jakości oferowanej edukacji.

Strategia została wypracowana na podstawie dostępnej wiedzy o sektorze edukacji finansowej w Polsce i jego stanie. Partnerzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem, a także korzystali z ogólnodostępnych raportów i opracowań (więcej w dokumencie PREF PORTRET FINANSOWY POLAKA - przegląd aktualnych informacji źródłowych dotyczących zachowań finansowych Polaków).

Strategia obejmuje trzy cele:

  • zwiększenie dostępności edukacji finansowej dla wszystkich grup społecznych;
  • zwiększenie jakości oferowanej edukacji finansowej;
  • zwiększenie koordynacji i współpracy organizacji i instytucji świadczącyc edukację finansową
O tym jak realizowane będą cele strategiczne, można przeczytać tutaj.

Strategia operacyjnie:

Główne działania:
  • Portal on-line
  • Coroczne seminarium na poziomie strategicznym dla głównych interesariuszy edukacji finansowej
  • Coroczne forum edukatorów
  • Poszerzanie PREF poprzez spotkania i kontakty indywidualne z organizacjami
Główne produkty:
 

Partnerstwo tworzą:

1. Centrum Prawa Bankowego i Informacji (www.cpb.pl)
2. Federacja Banków Żywności (www.bankizywnosci.pl)
3. Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej (www.ceo.org.pl)
4. Fundacja Microfinance Centre (mfc.org.pl)
5. Fundacja Rozwoju Dzieci (www.frd.org.pl)
6. Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (www.frsi.org.pl)
7. Fundacja Innowacja i Wiedza (www.fiiw.pl)
8. Fundacja Wspomagania Wsi (www.fww.org.pl)
9. Stowarzyszenie Centrum Informacji Społecznej (www.bpo.warszawa.pl)
10. Stowarzyszenie Gazet Lokalnych (www.gazetylokalne.pl)
11. Warszawski Instytut Bankowości (www.wib.org.pl)
12. Związek Biur Porad Obywatelskich (www.zbpo.org.pl)

Kontakt
Ewa Bańkowska
Koordynator PREF na rok 2016
Fundacja Microfinance Centre
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Tel.: 22 622 34 65 wew.210 
 

W imieniu Partnerstwa na Rzecz Edukacji Finansowej, bardzo dziękujemy za przybycie i uczestnictwo w naszym pierwszym Seminarium "Edukacja Finansowa dla Każdego". Na stronie seminarium www.mfc.org.pl/pref znajdą Państwo dokumenty, prezentacje oraz zdjęcia z tego wydarzenia.


PREF POLECA
 

Publikacje o tematyce finansowej


1. Jak wyjść z długów krok po kroku.

Chcąc zaspokoić swoje potrzeby konsumpcyjne, na potęgę korzystamy z łatwo dostępnych kredytów czy usług firm oferujących szybkie i niewymagające „zbędnych formalności” pożyczki. Pochopne i nierozważne sięganie po tego typu rozwiązania często bywa przyczyną poważnych kłopotów finansowych, z których wyjście nie jest już takie łatwe. Według danych Biura Informacji Kredytowej w pierwszej połowie 2015 roku udzielono w Polsce 3,5 mln kredytów konsumpcyjnych na łączną kwotę 39,5 mld złotych. Kwota ta może wydawać się niewielka przy zestawieniu jej z ogólną sumą zobowiązań kredytowych dorosłych Polaków, która wynosi 536,6 mld zł. Według raportu BIG opublikowanego na początku września 2015 już co dziesiąty Polak ma problemy ze spłatą swoich zobowiązań na czas. Więcej na www.edufin.pl

2. Edukacja finansowa - nowa metoda walki z biedą!

Czy jest jakaś recepta na biedę? Czy dziedziczenie biedy można powstrzymać? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ale można próbować i podejmować działania, które nie są „rybą” tylko wędką. Więcej o jednym z takich działań na www.wiadomosci24.pl

3. Projekt BAKCYL 


Stanowi przykład społecznie odpowiedzialnego współdziałania sektora bankowego na rzecz podniesienia poziomu wiedzy finansowej młodego pokolenia Polaków. Opiera się na zaangażowaniu pracowników banków w roli trenerów wolontariuszy, którzy prowadzą lekcje w szkołach. Więcej na www.bakcyl.wib.org.pl

4. Raport o sytuacji ekonomicznej banków - BANKI 2015

Prezentowane opracowanie jest kolejnym, dwudziestym trzecim już, dorocznym raportem środowiska bankowego, oceniającym kondycję sektora bankowego w minionym roku, warunki ekonomiczne jego działania oraz szanse i wyzwania na najbliższą przyszłość. Tegoroczna edycja przypada jednocześnie na rok obchodów XXV-lecia istnienia Związku Banków Polskich. Więcej na www.wib.org.pl

5. Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Bankowego 

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Bankowego (SRKB) stanowi branżową interpretację Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK).W Sektorowej Ramie Kwalifikacji uniwersalne opisy z Polskiej Ramy Kwalifikacji zostały przełożone na język specyficzny dla sektora bankowego.PRK to uporządkowanie wymagań co do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na 8 poziomach. Więcej na www.wib.org.pl

6. Raport Siła nabywcza GFK dla Polski 2016

O tym jaki jest poziom siły nabywczej w różnych regionach Polski dowiemy się z raportu: Siła nabywcza, rozporządzalny dochód per capita: Jak wypadamy na tle krajów europejskich? Więcej na www.portalsamorzadowy.pl

7. Ile naprawdę kosztuje pożyczka? 

Artykuł ukazał się w płońskiej prasie lokalnej w 2014r., wprowadzając czytelników w tajniki rzeczywistych kosztów różnych form pożyczek. Więcej na www.mfc.org.pl

8. Spodziewane niespodziewane. 

Artykuł ukazał się w płońskiej prasie lokalnej w 2014r., zachęcając czytelników do użycia prostego sposobu na odłożenie poeniędzy na tak zwaną "czarną godzinę". Więcej na www.mfc.org.pl

9. Zakupy na pokazach i na raty: jak skorzystać, jak się nie dać wykorzystać? 

Artykuł ukazał się w płońskiej prasie lokalnej w 2014r.; zawiera serię porad jak dokonywać zakupów na raty i na specjalnych pokazach, a także jakie prawa przysługują kupującym. Więcej na www.mfc.org.pl

10. Finansowanie działalności gospodarczej. 

Własne oszczędności, dotacje, pożyczki i kredyty to najczęściej spotykane źródła finansowania działalności gospodarczej. Anna Kosidło, koordynatorka programu pożyczkowego w Fundacji Wspomagania Wsi przedstawia możliwości pozyskiwania środków finansowych dla firm. Więcej na www.edufin.pl

 

Materiały edukacyjne
 

1. Spotkania o tematyce ekonomicznej w bibliotece? Ale jak to zrobić?! - webinarium z 10.03.2016r.

Ekspertka, Beata Tarnowska opowiada o tym, że biblioteka publiczna to dobre miejsce do prowadzenia spotkań o tematyce finansowej, a bibliotekarze to osoby kompetentne w roli przewodników po świecie finansów. Dzieli się sprawdzonymi scenariuszami spotkań z edukacji finansowej dla osób dorosłych, na podstawie doświadczeń z projektu "O finansach... w bibliotece". Webinarium zorganizowane w ramach miesiąca tematycznego "W marcu jak w skarbcu - o domowych finansach, przedsiębiorczości i nie tylko" organizowanego przez sieć LABiB i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Więcej na www.youtube.com

2. Webinarium „ABC Przedsiębiorczości III” z 16.03. 2016r.

Wykład online ekspertki Bożeny Zareckiej, trenerki edukacji finansowej Fundacji Wspomagania Wsi, inicjatorki i animatorki działań lokalnych. Webinarium zorganizowane w ramach miesiąca tematycznego "W marcu jak w skarbcu - o domowych finansach, przedsiębiorczości i nie tylko" organizowanego przez sieć LABiB i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Więcej na www.youtube.com

3. Jak pomagać osobom w tarapatach finansowych? Webinarium z dnia 22.03.2016r.

Na webinarium dowiadujemy się czym jest poradnictwo obywatelskie, jak działają biura porad obywatelskich (BPO) i komu pomagają. Małgorzata Kazimierczak, doradca w warszawskim BPO, opowiada o coraz liczniejszej w Polsce grupie zadłużonych (kim są, jakie najczęściej popełniają błędy), jak wspierać dłużników, co im radzić. Podpowiada, jak mogą im pomóc bibliotekarze. Webinarium zorganizowane w ramach miesiąca tematycznego "W marcu jak w skarbcu - o domowych finansach, przedsiębiorczości i nie tylko" organizowanego przez sieć LABiB i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Więcej na www.yotube.com

4. Przedsiębiorcze dzieci - program edukacyjny dla dzieci w wieku 4-7 lat. Webinarium z 30.03.2016r.

Magdalena Korsak z Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego objaśnia jak opowiadać małym dzieciom o ekonomii i uwrażliwiać je na konieczność gospodarności na codzień. Webinarium zorganizowane w ramach miesiąca tematycznego "W marcu jak w skarbcu - o domowych finansach, przedsiębiorczości i nie tylko" organizowanego przez sieć LABiB i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Więcej na www.youtube.com

5. Jak uczyć dorosłych zarządzania finansami? Webinarium z 31.03.2016r.

Ewa Bańkowska – ekspertka ds. odpowiedzialnych finansów z Fundacji Microfinance Centre (MFC) opowiada o wynikach badania przeprowadzonego przez MFC, które pokazują, jakie zmiany przynosi edukacja finansowa dorosłych. Podajemy przykłady pracy z dorosłymi, opowiadamy też o narzędziach jakich można używać szkoląc dorosłych. Webinarium zorganizowane w ramach miesiąca tematycznego "W marcu jak w skarbcu - o domowych finansach, przedsiębiorczości i nie tylko" organizowanego przez sieć LABiB i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Więcej na www.youtube.com

6. O finansach w bibliotece - projekt modelowy.

Inspiracja w portalu labib.pl: jak krok po kroku zrealizować projekt edukacji finansowej dla dorosłych nt. gospodarowania budżetem domowym. Zawiera materiały (podręcznik, scenariusze, etc.) do wykorzystania (licencja Creative Commons BY-SA 3.0 Polska). Więcej na www.labib.pl/inspiracja

7. Własna firma - od czego zacząć?

Projekt modelowy: biznes. Inspiracja w portalu labib.pl przedstawia pomysł na to, jak w bibliotece wspierać osoby rozważające założenie działalności gospodarczej. Opisuje projekt od kuchni, dołączono materiały edukacyjne. Do wykorzystania: licencja Creative Commons BY-SA 3.0 Polska. Więcej na www.labib.pl

8. Inspiruj się - wybór inspiracji nt. edukacji finansowej i ekonomicznej w bibliotece.

Zbiór dobrych praktyk - projektów edukacji finansowej zrealizowanych przez bibliotekarzy, w bibliotekach - do multiplikacji - portal labib.pl. Więcej na www.labib.pl

9. "Nieszczęście w Szczęśliwicach”

Historia o wydawaniu, oszczędzaniu i skutecznym planowaniu. I o tym jak ważne jest umiejętne zarządzanie domowym budżetem. Zapraszamy do obejrzenia edukacyjnego filmu na temat umiejętnego zarządzania budżetem domowym. Więcej na www.edufin.pl

 

Przykłady dobrych praktyk
 

1. Projekt BAKCYL

Przykład społecznie odpowiedzialnego współdziałania sektora bankowego na rzecz podniesienia poziomu wiedzy finansowej młodego pokolenia Polaków. Opiera się na zaangażowaniu pracowników banków w roli trenerów wolontariuszy, którzy prowadzą lekcje w szkołach. Więcej na www.bakcyl.wib.org.pl

2. LABiB

Ludzie, dla których biblioteka to miejsce szczególne. Dostrzegają jej potencjał i chcą go wykorzystać. Działają, mają pomysły, realizują projekty. Chcą zaszczepić entuzjazm w innych. Więcej na www.labib.pl

3. Grywalizacja w edukacji finansowej dla usamodzielniającej się młodzieży


Celem projektu realizowanego w latach 2015 – 2016 było kształtowanie pozytywnych zachowań młodych dorosłych w zakresie zarządzania finansami osobistymi i własnym mieszkaniem. Usamodzielniający się wychowankowie Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych (MOW) brali udział w serii warsztatów, które wzmacniały intuicyjne pozytywne praktyki zarządzania pieniędzmi oraz dbania o własne mieszkanie. Teoretyczna, szkolna wiedza była zminimalizowana. Grywalizacja łącząca kolejne etapy edukacyjne wymagała zastosowania w praktyce zdobytych umiejętności, jednocześnie wymagając pracy w zespole. W projekcie wzięło udział 6 Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. 17 wychowawców, reedukatorów i pedagogów przeprowadziło zajęcia z 67 wychowankami. Więcej na www.mfc.org.pl
 

4. Wnioski z realizacji projektu - raport ewaluacyjny.

W 2014 roku MFC razem z Bankiem Spółdzielczym w Płońsku, przy wsparciu finansowym Narodowego Banku Polskiego, zrealizowało projekt skierowany do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i ekonomicznym. Celem projektu było przeciwdziałanie nadmiernemu zadłużeniu osób o niskich dochodach. Więcej na www.mfc.org.pl
 

PYTANIA I ODPOWIEDZI
 

1. Co to jest edukacja finansowa?

Edukacja Finansowa to: (1) szerzenie wiedzy, rozwijanie umiejętności i wykształcenie pozytywnych nawyków potrzebnych do umiejętnego zarządzania pieniędzmi, przy uwzględnieniu celów na przyszłość; (2) łączenie elementów edukacji ekonomicznej i krzewienia przedsiębiorczych postaw życiowych - co wiąże się nie tylko z przekazywaniem umiejętności wyboru odpowiednich usług finansowych, ale takze z uświadamianiem, dlaczego warto planować swoje finanse; (3) większa stabilizacja sytuacji finansowej osób o niskich dochodach; (4) przepustka do dobrego zarządzania posiadanymi środkami finansowymi, a także korzystania z usług bankowych poprzez dorosłych i młodzież; (5) stablizacja sytuacji makroekonomicznej poprzez podnoszenie niskiego poziomu oszczędzania w społeczeństwie.

2. Jaki jest stan wiedzy i praktyk mieszkańców Polski w edukacji finansowej?

Z analiz różnych materiałów źródłowych wynika, że Polacy powinni zgłębić wiedzę przede wszystkim na temat zarządzania własnymi finansami, kredytów i konsekwencji zadłużeń oraz sposobów oszczędzania. Warto budować również świadomość w kwestii zabezpieczenia się na przyszłość (emerytura). Pomimo wzrastającej świadomości finansowej Polacy nadal kierują się emocjami podczas zakupów i tym samym często nadmiernie się zadłużają. Swój budżet kontrolują najczęściej rodziny, które mają cięższą sytuację ekonomiczną, używając do tego celu najprostszych narzędzi w postaci kartki, długopisu i kalkulatora. Jeżeli chodzi o zachowania oszczędnościowe, to częściej oszczędzają Polacy w średnim wieku, z wyższym wykształceniem, o dobrej sytuacji materialnej. Pomimo deklaracji, że oszczędzanie jest bardzo ważne, tylko niewielki procent osób faktycznie odkłada pieniądze. Najczęściej oszczędzamy na czarną godzinę, edukację dzieci, zabezpieczenie przyszłości (emerytura). O inwestowaniu myśli niewielu Polaków; są to wciąż głównie osoby dobrze zarabiające, mające doświadczenie i dużą wiedzę na temat finansów i rynków inwestycyjnych. Jeśli inwestujemy, to raczej bezpiecznie i tradycyjnie w nieruchomości, surowce, akcje, lokaty, obligacje. Rzadziej wybieramy fundusze, które odstraszają nas ryzykiem utraty zainwestowanych pieniędzy. Więcej informacji na temat wiedzy i zachowań Polaków dostępnych jest tutaj oraz tutaj.

3. Czym jest PREF i kto może stać się członkiem?

Partnerstwo na Rzecz Edukacji Finansowej (PREF) jest nieformalną grupą organizacji i instytucji, które świadczą edukację finansową. Wobec rozdźwięku pomiędzy zapotrzebowaniem na edukację finansową a relatywnie rozproszoną ofertą, partnerzy łączą siły, podzielając wspólną wizję i dążąc do realizacji misji PREF. Organizacja, instytucja lub osoba fizyczna, będąca członkiem PREF, spełnia poniższe warunki:

  • Posiada udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu regularnych działań z zakresu edukacji finansowej w okresie ostatnich dwóch lat (z pominięciem działań mających na celu jedynie promocję własnej marki lub produktów),
  • Popiera wizję i misję PREF oraz wyraża gotowość do współpracy, m.in. uczestnicząc regularnie w spotkaniach PREF,
  • Przestrzega standardów edukacji finansowej określonych przez PREF .


4. Jaki jest doświadczenie PREF w obszarze edukacji finansowej?

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem przedstawiającym dorobek w obszarze edukacji finansowej 10 organizacji i instytucji, które w czerwcu 2016 r. utworzyły Partnerstwo na Rzecz Edukacji Finansowej (PREF). Uzyskane dane wskazują, że doświadczenie PREF to:

  • dziesiątki programów edukacyjnych (programy biblioteczne, szkolenia, spotkania edukacyjne, poradnictwo, edukacja dzieci i młodzieży, wzmacnianie kompetencji pracowników banków) realizowanych w sposób tradycyjny i przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi komunikacji (webinaria, e-learning), portali społecznościowych;
  • tysiące edukatorów, trenerów, doradców zaangażowanych w upowszechnianie edukacji finansowej i przygotowujących lokalnych liderów, animatorów, działaczy społecznych do długofalowej pracy edukacyjnej i wspierającej w środowiskach lokalnych (w społecznościach wiejskich, małomiasteczkowych, zagrożonych wykluczeniem strefach aglomeracji miejskich);
  • setki tysięcy beneficjentów wśród różnych grup: dzieci, młodzieży, osób niezamożnych, wykluczonych, również pracowników służb społecznych, oświaty, kultury, banków.
Pełne opracowanie jest dostępne tutaj.

 

Warto przeczytać

Warto zobaczyć

  • Ekonomia społeczna

    Rozmowa z Joanną Wardzińską – wiceprezeską Zarządu Towarzystwa Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych, wiceprzewodniczącą Stałej Konferencji Ekonomii Społecznej i jedyną przedstawicielką Polski w Grupie Ekspertów Komisji Europejskiej ds. Ekonomii Społecznej

  • Wielki kryzys małego portfela

    Jak i dlaczego wielka światowa ekonomia przekłada się na nasze życie i nasze budżety domowe?

  • Nieszczęście w Szczęśliwicach

    "Nieszczęście w Szczęśliwicach”, czyli historia o wydawaniu, oszczędzaniu i skutecznym planowaniu. I o tym jak ważne jest umiejętne zarządzanie domowym budżetem.

  • Ekonomia dobra i zła

    Czy da się opowiedzieć historię myśli ekonomicznej poprzez książkę, która przebija sprzedażą Kod da Vinci i Harry’ego Pottera, a później zrobić z tego sztukę teatralną? Tomáš Sedláček udowadnia, że tak.

  • Niekonwencjonalne źródła dochodów mieszkańców wsi

    Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z dr Anną Potok na temat niekonwencjonalnych źródeł dochodów mieszkańców wsi. Rozmowę prowadzi Ryszard Holzer.

[ x ]

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.